Slovenian vacation scenes

Aangeraden door een Oostenrijkse vriendin en mijn oma – voormalig bezoekster van Joegoslavië – vierde ik in juli 2013 mijn vakantie in het in 1991 onafhankelijk geworden Slovenië. Met acht paar schoenen in mijn hutkoffer (want ja, we gaan toch met de auto) vertrokken we uit Nederland. Na een tussenstop in de prachtige stad München kwamen aan op onze eerste Sloveense bestemming: Bled.

We werden meteen verleid tot het nuttigen van een kremsnita, een specialiteit uit de streek. Het was een soort tompouce, maar dan zonder roze glazuur met een extra laag slagroom als vulling. Daarna deze calorieën verbrand door in anderhalf uur rondom het prachtige blauwe meer van Bled te lopen. In het midden van het meer ligt een eilandje met een kerk, waar we later met een bootje naartoe gevaren zijn.

Kremsnita P1430883

Kremsnita en het meer van Bled, Slovenië, juli 2013

De volgende dag via het zestiende­-eeuwse kasteel van Bled (ouderwets ongewapend zonder TomTom) richting de Vintgarkloof gereden. Voor de prijs van een student konden we genieten van twee kilometer aan steile kliffen met daartussen een stromend beekje met watervallen. De kloof eindigde met een grote waterval. Hier was het onder meer verboden om auto’s te wassen…

P1430933  P1430961

De Vintgarkloof en de waterval, Slovenië, juli 2013

Het Bovinjmeer was een ander prachtig (maar aanzienlijk groter) meer in de buurt. Scherend over de boomtoppen bereikten we met de kabelbaan het op 1537 meter gelegen Vogel. Daarna anderhalf uur richting een waterval gelopen: in één keer de goede route en dat zonder kaart! Helaas ondervonden we op de terugweg wat meer pech, aangezien het hard begon te regenen en te onweren.

P1440072 P1440074

Het Bovinjmeer, Slovenië, juli 2013

De hoofdstad Ljubjana stond natuurlijk ook op het programma: een gezellige, levendige en gemoedelijke stad met veel terrasjes langs het water. Vervolgens naar ons kleinschalige Bed & Breakfast gereden die op een heuvel tussen de badplaats Portoroz en in het Italiaans ogende dorpje Piran lag. Aan de voet van de heuvel konden we met een ‘Gratis Bus’ naar Piran. In Portoroz aten we talloze bijzonder smakende ijsjes bij Cacao.

Overal in Portoroz werd grootschalig reclame gemaakt voor de grotten van Postonja: ‘the best-known cave in the world’, ontdekt in 1818. De grotten waren erg mooi! Helaas was het overpriced (EUR22 p.p.) en te massaal opgezet met pretparkachtige restaurantjes en winkeltjes voor de ingang. De rondleiding begon met een ritje in een trein van twee kilometer in de grot. Daarna liepen we een stuk door de grot met een groep van 30 (!) mensen. Op een gegeven moment zijn we vooraan gaan lopen om het geschuifel achterin de groep te vermijden. De rondleiding eindigde in de grote zaal waar in de kerstperiode echte concerten worden gehouden. Er waren tenslotte bewoners van de grot te aanschouwen. Olms: witte salamanders zonder ogen. Daarna konden we onszelf buiten opwarmen en reden we 9 km verder naar het 13e eeuwse kasteel Predjama, gebouwd aan een klif vast. De achterwand van het kasteel is de berg. Klein, maar erg bijzonder.

Predjama kasteel, Slovenië, juli 2013

Vervolgens huurden we mountainbikes en fietsten we door de  Sloveense boomgaarden met pruimen, perziken en druiven. Deze bevonden zich net langs de grens met Kroatië, waar het fietspad dan ook abrupt eindigde. Ook fietsten we te midden van zoutpannen en door de heuvels met pittige klimmen en heerlijke afdalingen.

P1440390 P1440364

De boomgaarden en zoutpannen rondom Portoroz, Slovenië, juli 2013

Om onze reis in dit prachtige kleine land te beëindigen brachten we een bezoek aan Koper: (volgens mijn reisboekje) het Venetië van Slovenië? De architectuur was inderdaad erg mooi: gekleurde huisjes in Venetiaanse stijl. Maar daarmee hield te vergelijking op. Geen gondels, grachten en sfeer. Het grootste plein lag er kaal en verlaten bij.

Met een tussenstop in Frankfürt voor de boeg verlieten we Slovenië: hvala voor deze mooie reis!